Bussbiljetter vs p-avgifter
Publicerad: 21/10 11:10
Som väntat föreslås priset på bussbiljetter höjas från årsskiftet. Det nya regionbiljettpriset föreslås bli 4,50 euro medan enkelbiljetten inom Helsingfors, Esbo/Grankulla eller Vanda ska kosta 2,70.
Som vanligt är det enkelbiljetterna som får den största höjningen. Prishöjningen är i medeltal bara 4,6 procent och för månadskortet ännu något lägre. Det känns rätt att de som är kollektivtrafiken trogna och har månadsbiljett inte drabbas lika hårt – men samtidigt är de frälsta ju redan frälsta. De biltrogna skulle behöva billigare biljetter som lockbete.
Ta nu till exempel det alldeles fiktiva vuxna paret Göran och Else-Maj i Esbo. Lördagar åker de gärna in till Helsingfors Stockmann för att shoppa för söndagsmiddagen och kanske ta sig en kopp kaffe efteråt. De är normalt bilburna och använder inte resekort. De betalar 4,5o per person, både för resan till Helsingfors och den tillbaka, alltså totalt 18 euro. Eller så tar de bilen och parkerar i Stockmanns parkeringshall i tre timmar för samma summa. Vad tror ni de väljer?
(Om det intresserar: Klicka här för en pdf-fil med hela listan med prisförslag, ur HST-styrelsens föredragningslista.)
8 Comments
RSS feed for comments on this post.
Göran och Else-Maj är välbärgade, så de skulle inte välja bussen. De har ju sin Mercedes.
Ett räknefel dock, att köra bil är inte gratis. Med kilometerersättningen 0,46 euro per kilometer betyder det att en resa på 30 kilometer kostar 13,8 euro. Då blir det kvar för parkeringen endast 4,2 euro. Ifall man räknar endast bränslet kostar bilresan 2,7-4,8 euro beroende på det ifall man kör med diesel eller bensin.
En enkel regionbiljett kostar lika mycket som ett paket cigaretter, och en tur och retur kostar ungefär lika mycket som en flaska brännvin. Så man kan konstatera att man vill antyda med prissättningen att folk skall undvika att åka kollektivt.
En tur över stadsgränsen med månadsbiljetten kostar 3,01 euro per person per dag, 9 euro med kontantbetalning.
Tyckte att 4 euro var svidande, och hoppas därför att beslutet att höja priset är noga vältänkt. Som tur är torperades beslutet att höja kontrollavgiften till 100 euro (halva priset för en felparkering).
Hej Marianne,
vi har ett svenskspråkigt nätverk i det annars mycket finskspråkiga Kottby, vi kallar oss KGB och vi träffas varannan onsdag på KäpyGrilli, för att – just det, umgås på svenska. Jag har skickat inbjudan till dig ren ett par gånger (antog att din adress var @hbl.fi), men du har inte visat dig. Vore trevligt att ses (och kunde ge dig stoff till bloggen). Vårt nästa träff är alltså onsdag 26.10 vid halvåttasnåret på KottGrillen. Välkommen.
Bert
040 5477227
Tommy, har helt missat din kommentar. Givetvis är det som du säger att det är mycket dyrare att köra bil än åka buss i längden – men jag tror tyvärr att de flesta bilister inte räknar med försäkringsavgifter, bilens kostnader eller ens bensinpriset i sina dagliga resor utan helt enkelt räknar med den summa de lägger ut den dagen. Alltså väger parkeringsavgift mot en bussbiljett. Och därför svider 4 för att inte tala om 4,50 euro ännu mera.
Och Bert, jag mejlar dig!
Man kan också göra som jag gjorde för en vecka sen när vi skulle in till stan för att köpa en skrymmande sak. Vi körde bil till Gräsviken, parkerade där i p-hallen och åkte metro till centrum. Kostnaderna avsevärt mindre än att parkera i centrum och man slapp köra bil i rusningen.
Tommy,
Du gör ett mycket vanligt tankefel vid jämförelsen mellan bilens och kollektivtrafikens kostnader. Mariannes ursprungliga beräkning är faktiskt mycket närmare sanningen. En mycket stor del av bilens kostnader är fasta, dvs. man betalar för den oberoende av om man kör eller inte. Göran och Else-Maj betalar precis lika mycket i försäkring, fordonsskatt mm. fast deras bil står hemma den där söndagen. Bilens verkliga kostnad per km blir högre ju mindre man använder den. Man kan också uttrycka det så att till bilen säljs det inga engångsbiljetter, bara årskort. Och har man ett årskort på fickan så lönar det sig att använda det.
Kilometerkostnaderna på min 8 år gamla Nissan blir inte så höga fast jag lämnar den under vardagarna hem på gården och stå, och åker kollektivt till jobbet. Men om jag skulle köra med min gamla Nissan varje dag så skulle raparationskostnaderna stiga så högt att det inte skulle löna sig i jämförelse med kollektivtrafiken. Dessutom är risken att man krockar i rusningstrafiken avsevärd, och också småkrockar gör att försäkringen blir dyrare.
Så jag har i praktiken 2 månadskort, ett till kollektivtrafiken och ett i form av min gamla bil om jag måste åka nånstans dit kollektivtrafiken inte går.
Ja ”dubbla månadskort” har vi nog också, vi behöver bil ibland för längre sträckor och också för rätt korta sådana där kollektivtrafiken helt enkelt tar för länge – till exempel tvärgående trafik… Men vardagliga resor som jobb, dagis, matbutik etc sköts med buss, cykel eller till fots. Billigast skulle det ju bli att inte ha bil alls men det alternativet finns inte riktigt just nu. Och därför blir det ju nog ändå billigare att låta bilen stå för det mesta.
Då jag får betalt av arbetsgivaren för användandet av egen bil så är det 0,46 euro (skattefritt, vero.fi) per kilometer. 4,6 euro för 10 kilometer, vilket motsvarar det nya priset för regionsbiljetten. Ifall två åker så är personbilen billig och effektiv ifall parkeringen inte blir dyr.
En 9 kilometers resa (över stadsgränsen) med egen bil är i fortsättningen det billigaste resesättet, vilket har betydelse då man får ersättningar för körandert.
Bränslekostnaden samt kapitalkostnaderna varierar från bil till bil. Men det gör bussbiljetternas dagskostnad också, beroende på det ifall man har månadsbiljett eller betalar man kontant. 9 euro per person är såpass dyrt att det borde nog minska antalet kontantbetalande.