Tyck till om varningsljusen

Publicerad: 29/09 12:32



Ni vet de där varningsljusen som blinkar när de upptäcker fotgängare på bland annat Pohjolagatan och Forsbyvägen? Staden vill veta vad ni tycker om dem, tyck till i diskussionstråden här. Det går givetvis bra att skriva på svenska.

Jag tycker de verkar fungera bra. Det som däremot verkligen inte fungerar bra är korsningen mellan Forsbyvägen och Backasgatan. Tycker man får vänta på grönt där i evigheter, oberoende om man kommer med bil, cykel eller gående. Och när det väl är grönt får man springa över så fort man orkar. De som är ens lite långsammare får alltså vänta på grön gubbe två gånger. Men inte vet jag vad staden kunde göra åt saken heller, förutom att avlägsna minst hälften av bilarna och det lär ju inte hända.

Foodspotting!

Publicerad: 27/09 16:41

Hört om Foodspotting redan? En app som låter dig rekommendera stans eller kvarterets bästa espresso, bästa hamburgare, bästa brunch- eller sushiportion etc, och söka andras tips om just de rätter som intresserar dig.

En del användare är förstås lustiga och lägger till oaptitliga bilder på snabbmatsportioner, men de flesta beter sig. Idén är ju bra men kräver fler användare för att fungera som det ska även i Helsingfors, så dit med er.

Har ni koll på liknande tjänster för mat- och restaurangtips? Eat.fi är ju etablerat, och resetipssajten Tripadvisor har en restaurangavdelning också. Och så ska vi inte glömma kebabtipsen på kebabille.com. Tänk att någon har så stor passion för kebab att de känner att evangeliet måste spridas. Ett liknande exempel är den här utländska guiden till Helsingfors sushirestauranger, men den är inte precis uppdaterad.

Tips på fler liknande sajter?

Utländska Helsingforstips

Publicerad: 20/09 18:13

Svenska Metrotidningen tipsade häromdan om att det är i Helsingfors det händer, och listade bland annat Gaijin, Mattolaituri, Globe Hope och Hotel Fabian som sevärdheter i den blivande designhuvudstaden. Sidan 14, här.

Vi kommer säkert att få läsa en hel del av de här Helsingforstipsen inför och under WDC2012, och det blir ju spännande att se vilken bild av Helsingfors som målas upp av utländska journalister. En del håller sig förstås till säkra kort som Marimekko och Alvar Aalto, som i de här tipsen i Huffington Post för ett par veckor sedan. Jag hoppas ändå på lite större ansträngningar. För visst, Sveaborg och Torni är klassiska och fina turistmål, men till och med stadens turistbroschyrer listar mera spännande och besöksmål än så.

Förlåt KGB!

Publicerad: 17/09 09:24

Jag fick ett trevligt mejl häromdan med en inbjudan att delta i KGB:s onsdagsträffar i Kottby. Tyvärr hade jag annat program den här veckan men ska absolut försöka komma med någon gång.

KGB? Nej, inte den sovjetiska kommittén för statssäkerhet, utan Kottbys svenska nätverk förstås. Jag har faktiskt undrat om det fortfarande existerar.

”Vi kallar oss KGB, ingen vet egentligen varför. Men vi träffas varannan onsdag vid halvåttasnåret på Kottgrillen för att prata och umgås på svenska, mycket informellt och för det mesta över ett glas vin eller öl.”

Fint va!

Jobbar du hemma i dag?

Publicerad: 16/09 13:38

Det är nationella distansarbetsdagen i dag. Sitter du på kontoret eller jobbar du hemifrån?

Själv hade jag nu inte möjlighet att jobba hemifrån just i dag, och i många branscher är det ju en omöjlighet. Men för min egen del tror jag det skulle vara möjligt ens ibland, om jag verkligen planerade för det.

För tanken är ju god. Om vi nu tar trafiken som exempel (eftersom jag snöat in på trafik den här veckan) behöver man inte alls gå så långt som att jobba hemma varje dag, hela dagen. Redan lite förändrade rutiner, som att inte låsa sig vid samma kontorstider som alla andra, kan ge betydligt smidigare trafikupplevelser. Och det betyder i längden mindre köer, mindre utsläpp.

Just nu åker de flesta Helsingforsborna till och från jobbet inom samma två timmar, under samma dagar i veckan och samma månader på året. Den som tidigare- eller senarelägger sin dag, eller har möjlighet att jobba hemifrån någon timme i stället, har mycket att vinna i trafikminuter.

Graferna nedan är ur Stadsplaneringskontorets årliga rapport om trafikutvecklingen i Helsingfors. Version 2010 alltså, och gäller främst bilar men också bussar och spårvagnar. Klicka på bilden så ser du en större version och kan kolla klockslagen. Statistiskt sett är det sannolikt att du åker till och från jobbet just då när rusningen är som värst.

10 000 citycyklar i New York

Publicerad: 15/09 10:55

 

Även New York vill få sina stadsbor att cykla mera och satsar nu på 10 000 lånecyklar i 600 stationer runtom Manhattan och Brooklyn. Operatören Alta har gjort stor succé i bland annat Boston, men New York-satsningen är den största lånecykelsatsningen i USA hittills. Cyklarna är reklamfinansierade och lånas med metro- eller medlemskapskort från en elektronisk ställning med pekskärm. Ställningarna är öppna 24 timmar per dygn och själva cyklarna är utrustade med bland annat tre växlar och justerbar höjd på sadeln. Läs mera här.

Det blir väl ungefär som här då, fast i andra proportioner. Helsingfors ska få 500 cyklar, även det våren 2012. Jämför man med att New York har 8 miljoner invånare och Helsingfors drygt 590 000 blir det ändå fler cyklar per person i NY: 1 på 800, jämfört med 1 på 1180 här. Om jag räknat rätt.

Det jag tycker Helsingfors gärna kan ta efter New York i (okej, visserligen många saker, men om vi nu håller oss till ämnet) är den här kartan där invånarna får önska var cykelställen ska stå. Så det inte blir bara reklamsynligheten som bestämmer.

Ja och så det där med 24 timmar. I till exempel Oslo och Stockholm kan citycyklarna inte lånas nattetid. En sådan begränsning känns onödig med ett system där lånaren ändå identifieras och har ansvaret för cykeln.

(Bilden på en av Altas Bostoncyklar är tagen av Alissa Walker.)

Västerledsboulevarden

Publicerad: 14/09 11:08

Ännu om cykelprotesten på Västerleden i går, bilder från motorvägen finns bland annat här på hs.fi. Och om någon är intresserad av att läsa om de internationella erfarenheterna av att bygga om stadsmotorvägar kan ni ta en titt på Carlos Lamuelas diplomarbete här (det är del 1 som listar de internationella exemplen, med bilder och allt).

 

Det är särskilt amerikanska storstäder som haft tradition av att bygga motorvägar i flera våningar rakt igenom stadskärnan. Det leder inte bara till mycket buller och förorening mitt i staden, utan också sociala problem: under broarna, där ingen annan vill vara, samlas de utstötta och hemlösa. Så Helsingfors stadsmotorvägssituation är ju trots allt en helt annan. Jag har åtminstone inte sett någon värma sig vid en tunna eld under Porkalagatans bro, och vi har inte heller någon motorväg som bullrar rakt förbi Stockmann eller Järnvägstorget.

 

På grund av den konstanta jakten på tomtmark i Helsingfors har stadsplaneringskontoret som sagt ändå funderat på alternativ för motorvägarna innanför ring I. Det här är inte bara en dröm några hundra cyklister protesterade för. HS skrev stort om det här i januari, kolla kartan från den artikeln för en helhetsbild.

 

Det är svårt att säga hurdana resultat ett dylikt projekt i Helsingfors skulle ge. Stadsmotorvägarna där ute i världsmetropolerna har byggts om både för trafikens, miljöns och trivselns skull, men resultaten är varierande beroende på hur projekten genomförts. Lamuela listar de mest lyckade exemplen i Seoul och San Francisco, men har också tittat på liknande projekt i Milwaukee, Philadelphia, Seattle, Madrid och Nantes. Han ägnar några sidor åt det som kallades ”The Big Dig” i Boston, där stadsmotorvägen grävdes ner i en tunnel som fick ett fint tak med centrumpark ovanpå. Det ser snyggt ut, visst – men trafikproblemen och stockningarna har inte alls försvunnit, invånarna klagar till och med på värre biltrafik än tidigare.

 

Slutsatsen är som vanligt att det inte går att gräva eller bygga bort trafikstockningar. Fler tunnlar och vägar betyder i längden också fler bilar. En vägförbättring kan lätta på trafiken tillfälligt eller på ett avgränsat geografiskt område, men i all enkelhet är det så här: det enda sättet att verkligen förkorta bilköer är att minska på antalet bilar. Och då tror jag morot alltid fungerar bättre än piska och förbud. Bilisterna måste erbjudas ett bättre alternativ än den bekväma bilen. Alltså fungerande kollektivtrafik och trygga cykelleder som är snabbare och attraktivare än att sitta i bilkö.

Kottby anropar

RSSKottby anropar

Marianne Sundholm har förortsfunderingar och storstadsdrömmar

  • Om bloggaren

    Marianne Sundholm trodde hon ville bo bland spårvagnar och lattehak men så fick hon barn och vips bodde hon i en trea i... ja, är det här förorten? Eller inte? Det ska hon reda ut. Dessutom skriver hon om sitt jobb som lokalreporter och om sin kärlek till Helsingfors. Hon vill gärna ha respons och idéer från läsarna om var i stan de riktiga pärlorna finns och hur vi kan göra vår huvudstad lite roligare, lite renare, lite finare – och lite bättre, helt enkelt.
  • maj 2024
    M T O T F L S
    « maj    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Etiketter

  • Kategorier