Arkiv för september, 2011
Västerledsboulevarden
Publicerad: 14/09 11:08Ännu om cykelprotesten på Västerleden i går, bilder från motorvägen finns bland annat här på hs.fi. Och om någon är intresserad av att läsa om de internationella erfarenheterna av att bygga om stadsmotorvägar kan ni ta en titt på Carlos Lamuelas diplomarbete här (det är del 1 som listar de internationella exemplen, med bilder och allt).
Det är särskilt amerikanska storstäder som haft tradition av att bygga motorvägar i flera våningar rakt igenom stadskärnan. Det leder inte bara till mycket buller och förorening mitt i staden, utan också sociala problem: under broarna, där ingen annan vill vara, samlas de utstötta och hemlösa. Så Helsingfors stadsmotorvägssituation är ju trots allt en helt annan. Jag har åtminstone inte sett någon värma sig vid en tunna eld under Porkalagatans bro, och vi har inte heller någon motorväg som bullrar rakt förbi Stockmann eller Järnvägstorget.
På grund av den konstanta jakten på tomtmark i Helsingfors har stadsplaneringskontoret som sagt ändå funderat på alternativ för motorvägarna innanför ring I. Det här är inte bara en dröm några hundra cyklister protesterade för. HS skrev stort om det här i januari, kolla kartan från den artikeln för en helhetsbild.
Det är svårt att säga hurdana resultat ett dylikt projekt i Helsingfors skulle ge. Stadsmotorvägarna där ute i världsmetropolerna har byggts om både för trafikens, miljöns och trivselns skull, men resultaten är varierande beroende på hur projekten genomförts. Lamuela listar de mest lyckade exemplen i Seoul och San Francisco, men har också tittat på liknande projekt i Milwaukee, Philadelphia, Seattle, Madrid och Nantes. Han ägnar några sidor åt det som kallades ”The Big Dig” i Boston, där stadsmotorvägen grävdes ner i en tunnel som fick ett fint tak med centrumpark ovanpå. Det ser snyggt ut, visst – men trafikproblemen och stockningarna har inte alls försvunnit, invånarna klagar till och med på värre biltrafik än tidigare.
Slutsatsen är som vanligt att det inte går att gräva eller bygga bort trafikstockningar. Fler tunnlar och vägar betyder i längden också fler bilar. En vägförbättring kan lätta på trafiken tillfälligt eller på ett avgränsat geografiskt område, men i all enkelhet är det så här: det enda sättet att verkligen förkorta bilköer är att minska på antalet bilar. Och då tror jag morot alltid fungerar bättre än piska och förbud. Bilisterna måste erbjudas ett bättre alternativ än den bekväma bilen. Alltså fungerande kollektivtrafik och trygga cykelleder som är snabbare och attraktivare än att sitta i bilkö.
Block party vs igelkottar
Publicerad: 06/09 10:18Sedan lördagen har alla coola Rödbergenbor fyllt Facebook och Twitter och Flickr och diverse bloggar med festliga bilder från lördagens kvartersfest.
Men vet ni, det händer minsann saker i Kottby också. På söndag eftermiddag såg vi en igelkott. På vår gård. Den promenerade längs med husväggen och sökte middag. Det ni.
(Och ja jag vet att bilden främst föreställer ett brunt löv, men ser ni där bakom? Den där lilla taggiga typen? Svår att fånga på bild, man vill ju inte gå hemskt nära och skrämma den heller. Men mycket söt.)
Ihana kahvila, hej så länge
Publicerad: 03/09 14:36Ni vet, det där fina bunkerkaféet längst ute på Sumparn, där de blivande Fiskehamnskvarteren byggs upp. Det har stängningsfest i kväll och jag tycker ni som inte hunnit dit ännu absolut ska gå! Ursäkta att jag gör reklam så här sent. Hinner ni inte i kväll kan ni gå nästa sommar.
För mycket ska man ju inte fästa sig vid kaféet, för snart står det flotta hus där i stället. Hur länge det är tänkt att kaféet är igång vet jag inte (åtminstone nästa sommar som sagt), men jag tycker det är roligt att det är liv och rörelse på området redan under de åren det är byggarbetsplats. På det sättet hittar stadsborna dit redan nu och lär känna området.
Det har ju hänt en hel del i Fiskehamnen redan, särskilt under sommaren, och så kommer det att fortsätta. Läs mera om pop-up restaurangerna, graffitiväggarna och den urbana grönsaksodlingen på den här Fiskehamnsprojektsidan, eller i den här miljökonstbloggen.
Av alla nya områden som byggs i staden tycker jag Fiskehamnen är intressantast. Kan bero på närheten till Berghäll där jag bodde så länge, och till bland annat partitorget och Södervik där det kommer att sjuda av olika aktiviteter de närmaste åren. Och så är ju byggplanerna för området minst sagt annorlunda än i resten av staden, med terrasshus och skyskrapor. Risken är väl kanske att det blir lite väl fantasifullt, men det får vi se när det blir färdigt. Under tiden tycker jag ni alla ska ta er dit och åtminstone kolla in utsikten! Cykla runt udden och se Havshagen, Kronohagen, Skatudden och Högholmen från ett nytt perspektiv.
Och så skulle jag fråga er: känner ni till om de andra nya stadsdelarna som växer upp, till exempel Busholmen och Kronbergsstranden, har några liknande tillfälliga projekt på gång som de i Fiskehamnen?