Matglädje, vår nya religion

Publicerad: 18/11 17:26

I gårdagens tidning kunde ni läsa om Helsingfors fullbokade krogar. I morgon ordnas Restaurangdagen för tredje gången, och den har vuxit från 40 till 180 till över 270 stycken pop-up restauranger.

Mat intresserar, inspirerar och engagerar, och en del sorters mat mera än andra. En sökning på ravintolapaiva.com visar att rebellkrögarna erbjuder en salig blandning av bakverk, soppkök, snabbmat och asiatiskt, men en viss trend går ändå att urskilja: 44 av restaurangdagens pop-up kök marknadsför sig med ordet ”ekologisk”, 41 stycken med ordet ”närmat”.

Lägg till att ekologiska mataffärer och böcker om tillsatsämnen går åt som äkta smör i matbutiken, att årets julklapp är en tjänst med färdigpackade matkassar, gärna med en närproducerad ekologisk julskinka i innan den tar slut i år igen. Maten är vår nya religion.

Men som alltid när det gäller religioner omfattas inte alla. I går i Radio Vega Huvudstadsregionen uttalade sig en Västersundommamma om sin skolmatsundersökning där hon fått chockerande resultat om hur många lågstadiebarn som inte får en varm middag hemma. (Lyssna här, spola till ca 0.00.52.) Espoo Catering som sköter skolmaten i Esbo gjorde en enkät i våras som visade att 85 procent av barnen får både frukost och middag hemma. Mer än var tionde får alltså inte det.

Maten är som mycket annat både en resursfråga och en segregeringsfråga. En del har pengar och tid för att satsa på den, andra inte. Det här blir extra tydligt när skolmaten diskuteras: de föräldrar som engagerar sig, de som kontaktar skolköken och spanar efter e-koder och skum buljong i innehållsförteckningar, är nog också de som ser till att barnen ”åtminstone hemma” får god mat, hälsosam mat, näringsrik mat. Varje dag. Men de där vars barn behöver mat ”åtminstone i skolan” då? Den där andelen på 15 procent som på grund av långa arbetsdagar eller liten matkassa inte kan erbjuda barnen ett hemlagat mål varm mat varje dag, de är inte lika högljudda om skolans halvfabrikat.

De flesta håller säkert med om att skolmaten behöver mera resurser. Men den främsta orsaken att satsa på skolmaten är trots allt inte den nitiska jakten på tillsatsämnen och halvfabrikat, utan att skolmatens grundfunktion måste garanteras: varje barn ska få känna sig mätt i magen.

Makaronilådan är en av de populäraste skolmatsrätterna, trots att den är billig och gjord på halvfabrikat. Arkivfoto: Tor Wennström

Nu blir det jul!

Publicerad: 17/11 11:05


Julförberedelserna i centrum är i full gång. Julgatan öppnas på söndag. Alla 6500 lampor byts nu ut till LED-lampor så energiförbrukningen sjunker med 80 procent.

Tidtabellen för söndag:

14.00 Torgöppning på Senatstorget med välgörenhetsorganisationer och Mumingympa

15.00 Julgubben och stadsdirektör Jussi Pajunen öppnar julgatan

15.15 Paraden startar, den går från Senatstorget längs Alexandersgatan, rundar Stockmann och fortsätter tillbaka längs Esplanaden.

Tip tap!

Invandrarförorter

Publicerad: 28/10 11:22

HS skrev för ett par veckor sedan om undersökningen som visar att många föräldrar vill ha invandrarkvoter i huvudstadsregionens skolor. Det här är en svår fråga som vi har skrivit om i Hbl också, bland annat om föräldrar som byter skola för sina barn för att de är rädda för en hög invandrartäthet.

Frågan både svår och högaktuell. Segregeringen i Helsingfors och huvudstadsregionen ökar, och det gäller inte bara invånarnas geografiska ursprung utan också bland annat ekonomiska.

Ansvaret brukar läggas på städernas placering av hyresbostäder, men Spotlightprogrammet som sändes i går vänder lite på steken: vi ska titta på var infödda finländare bosätter sig i stället för att stirra oss blinda på invandrarnas flyttrörelser.

Se programmet på Arenan här eller läs helt enkelt artikeln här. Vi ska förstås skriva mera om de här frågorna också på Hbl, så ge oss gärna era synpunkter – men sakliga sådana, tack.

Ungdomen överraskar

Publicerad: 27/10 14:09

Åkte tåg från Esbo centrum (där jag var och lyssnade på Jukka Mäkeläs budgetförslag, men det är en annan historia)  och tåget var packat med högstadieelever på väg till bokmässan.

Framför mig sitter tre mopokillar, ni vet, 15-åringar som gör sitt yttersta för att ha det där rätta nonchalanta ansiktsuttrycket och inte i misstag heller dra på munnen. Lite finniga och rätt söta i sin streetcredssträvan. De är förstås tysta som imagen kräver, stirrar ut i luften och nickar diskret på huvudet i takt till någon musik i hörlurarna.

Plötsligt tar en av dem fram ett rutigt häfte ur sin ryggsäck. Han drar ut det mittersta bladet och börjar sedan vika det, i några sekunders invecklad origami som får hans kompisar att stirra storögt. Det blir en liten pappersmugg och den ena kompisen hinner just börja fråga ”Vad i…” när pappersvikaren för muggen till munnen, lutar sig över den och släpper ner en alldeles vidrig tjock och gul spottloska i den.

Kompisarna nickar gillande. Killen med spottkoppen rycker på axlarna, flinar och viker ner ett lock över sörjan. När tåget är framme i Böle kastar han muggen i en soptunna.

Förbryllande. Liksom väluppfostrat och äckligt samtidigt.

Hur ni viker pappersmuggar kan ni lära er exempelvis här eller på Youtube.

Bussbiljetter vs p-avgifter

Publicerad: 21/10 11:10

Som väntat föreslås priset på bussbiljetter höjas från årsskiftet. Det nya regionbiljettpriset föreslås bli 4,50 euro medan enkelbiljetten inom Helsingfors, Esbo/Grankulla eller Vanda ska kosta 2,70.

Som vanligt är det enkelbiljetterna som får den största höjningen. Prishöjningen är i medeltal bara 4,6 procent och för månadskortet ännu något lägre. Det känns rätt att de som är kollektivtrafiken trogna och har månadsbiljett inte drabbas lika hårt – men samtidigt är de frälsta ju redan frälsta. De biltrogna skulle behöva billigare biljetter som lockbete.

Ta nu till exempel det alldeles fiktiva vuxna paret Göran och Else-Maj i Esbo. Lördagar åker de gärna in till Helsingfors Stockmann för att shoppa för söndagsmiddagen och kanske ta sig en kopp kaffe efteråt. De är normalt bilburna och använder inte resekort. De betalar 4,5o per person, både för resan till Helsingfors och den tillbaka, alltså totalt 18 euro. Eller så tar de bilen och parkerar i Stockmanns parkeringshall i tre timmar för samma summa. Vad tror ni de väljer?

(Om det intresserar: Klicka här för en pdf-fil med hela listan med prisförslag, ur HST-styrelsens föredragningslista.)

Indiaparken

Publicerad: 20/10 10:15

Måste göra reklam för lekparken India i Kottby/Gumtäkt. Själva lekparksutrustningen är inte på något sätt märkvärdig, men parkens läge är så fint: den är omgiven av riktigt intensiv grönska, det känns som att vara mitt i skogen. Många möjligheter att på äkta skogsmullevis peta i mossa och kasta granna löv omkring sig alltså. Och att klättra i träd! Vilket ju faktiskt är roligare än vilken klätterställning som helst.

Det bor elefanter under granarna.

Stor men säker rutschbana.

Grönt, grönt, grönt.

Träd med tydliga spår av klättring.

De miljövänligaste bilarna är väl de som inte kör alls.

Plaskbassängen är cykelarena för tillfället. Cyklarna och andra uteleksaker kan lånas alltid när personalen är på plats, vardagar 9.30-16.30.

Metroalternativ engagerar

Publicerad: 18/10 22:01

Nå, nu utreds det även officiellt alternativ till helautomatisering av våra antika metrovagnar. Beskedet är inte helt oväntat. HST har redan tidigare signalerat att projektet hotar bli både dyrt och försenat. Vi har skrivit om det i flera omgångar och varje gång får vi respons. Det finns många där ute som brinner för kollektivtrafik.

Ett par detaljer enligt korrespondens med läsare (även HST:are):

1) Metron körde enligt gamla tidtabeller med 3 minuters mellanrum år 2000 och 2,5 minuters mellanrum år 2003. Med förare.

2) Räkna. I dag avgår metron rusningstid var fjärde minut, med sex vagnar långa tåg. Det blir 90 vagnar per timme. Automatmetron ska avgå med 2,5 minuters intervaller, med fyra vagnar långa tåg. Alltså med 96 vagnar per timme. Så vänta nu, vi lägger ner miljoner och åter miljoner på det här, för sex vagnar mera per timme?

3) Våra tågvagnar är 30 år gamla och har en förväntad livslängd på cirka 15 år till. Varför inte spara automatiseringen tills tågen ändå måste bytas ut?

Ärligt talat ter sig projektet omöjligare för varje dag. Och jag har allt svårare att se varför det behövs. Jag förstår inte vad man sparar, varken i tid eller i pengar.

Dessutom: halva glädjen med förarlös metro är passagerarfönstret längst fram där vem som helst kan leka metrochaufför. Sådana får inte våra urgamla metrotåg. Förarhytten stannar kvar. Men det verkar ju allt troligare att även förarna gör det.

Arkivbild: Karl Vilhjalmsson

Kottby anropar

RSSKottby anropar

Marianne Sundholm har förortsfunderingar och storstadsdrömmar

  • Om bloggaren

    Marianne Sundholm trodde hon ville bo bland spårvagnar och lattehak men så fick hon barn och vips bodde hon i en trea i... ja, är det här förorten? Eller inte? Det ska hon reda ut. Dessutom skriver hon om sitt jobb som lokalreporter och om sin kärlek till Helsingfors. Hon vill gärna ha respons och idéer från läsarna om var i stan de riktiga pärlorna finns och hur vi kan göra vår huvudstad lite roligare, lite renare, lite finare – och lite bättre, helt enkelt.
  • januari 2020
    M T O T F L S
    « maj    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Etiketter

  • Kategorier