Varning för biljettkontrollanter

Publicerad: 15/02 12:47

HRT informerar ivrigt om att de skärper biljettkontrollen i metron de närmaste veckorna:

Effektivare biljettkontroller i metron

Under de närmaste veckorna genomför HRT:s biljettkontrollanter fler och effektivare biljettkontroller i metrotrafiken. Kontrollanterna önskar att passagerarna ställer sig positiva till biljettkontrollen även om det skulle betyda att du blir kontrollerad flera gånger.

Tack tack, säger jag, det är ju artigt och så där. Att de meddelar, alltså. Majoriteten av metropassagerarna har ju biljett och biljettkontrollen går säkert smidigare om passagerarna är förvarnade och lätt kan plocka fram resekortet och så vidare.

Men det verkliga problemet då, de som regelbundet plankar, de måste väl ha riktigt roligt åt den här informationskampanjen?

Varför varnar man om det här? Blir inte färre fast då? Eller är det bara en skrämseltaktik för att få fler att köpa biljett?

Jag förstår inte. Liksom jag inte förstår varför vi gjort det så lätt att åka metro gratis i den här staden. Det skrattar plankarna också åt.

7 Comments

  1. Kommentar #1 - Ulf Persson: 15/02 17:04

    Håller helt med dig. Metron borde fungera som tunnelbanan i London dvs att man varken kommer in eller ut utan att ha biljett. Vore ju enkelt att göra. Då slipper man gratisåkarna – och kontrollanterna. Är på väg till Helsingfors och Kottby (!) och jag tänker skaffa kort. Vad är förresten det bästa systemet om man åker mycket?
    http://blogg.trelleborgsallehanda.se/eftertrelleborg/2011/02/15/leve-mannerheim/


  2. Kommentar #2 - asfaltrosen: 15/02 18:42

    Helt av samma åsikt. Det är vansinne att informera, lika kreisi som att polisen informerar om fortkörningskontroller. I stora världen har man också civilklädda kontrollörer, så varför inte även hemma? Poängen är väl att de som använder sig av kollektivtrafiken skall bidra på skäligt vis eller har jag inte alls fattat hur man skall använda metro och spåra? I exempelvis Köpenhamn körs metron datoriserat och personalen som patrullerar stationerna gör frekventa kontroller även av biljetter. Varje gång åker åtminstone en systemutnyttjare fast, hurra för det.


  3. Kommentar #3 - Oskari: 15/02 22:30

    Kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri och fiansieras med skattemedel, inte genom plattskatt i form av biljettintäkter.

    Det kommer alltid att finnas plankare, även om det finns spärrar. Faktum är att plankare är välorganiserade i exempelvis Stockholm trots spärrarna (se planka.nu). Exemplet Köpenhamn är vansinnigt dåligt: där är det ju lättare att planka än i Finland!


  4. Kommentar #4 - Miika: 16/02 08:36

    Det är precis samma princip som det här med säkerhetskontrollerna på flygfältet, att ge sken av att det arbetas med problemet utan att faktiskt göra något åt det. Det kallas PR. Och se, de har lyckats då det pratas om det.


  5. Kommentar #5 - Marianne: 16/02 10:50

    Det här var tydligen ett ämne som engagerar, tror bestämt jag ska ringa trafikverket och fråga lite mera.

    Det är väl nog så att det är samma princip som med hastighetskamerorna, dvs redan informationen om att hastigheten/biljetterna kontrolleras ska få majoriteten att sänka farten/köpa biljett.

    Jag tycker inte kollektivtrafiken ska vara helt gratis, då det kunde ha negativa effekter också (bland annat överanvändning i centrum). Så går man in för alternativ finansiering tycker jag att ett biljettpris ska finnas kvar, men vara betydligt lägre. En euro till exempel.


  6. Kommentar #6 - Marianne: 16/02 10:53

    Och Ulf förresten, roligt att du planerar åka kollektivt, det går bra i Kottby. Metron går ju inte dit men väldigt många bussar (och till och med en spårvagn). Du ska för det första skaffa ett resekort, för med det är engångsbiljetten billigare, 1,70 jämfört med 2,50 om du köper biljett i bussen. Och åker du mera än 25 gånger per månad ska du ladda kortet med månadsbiljett, den kostar 43,60. Mera info här: http://www.hsl.fi/SV/biljetterochpriser/priser/Sidor/internabiljetter.aspx


  7. Kommentar #7 - asfaltrosen: 16/02 17:20

    Jag håller inte med Oskari i att biljetterna borde vara gratis. Det finns folk som använder andra fortskaffningsmedel – apostlahästarna, cykel, bil, delad biltransport – och de skall väl inte behöva ha ökade skatter för att finansiera andras kollektivtrafik? Sommartid är jag cyklist, vintertid både det och kollektivtrafikant, så hur berättar jag åt systemet när jag vill ha nollskatt, när delta i kostnaderna? Folk som använder buss etc. regelbundet köper månadsbiljett, medan andra som gör lite hur det passar bäst betalar enligt behov. Varför krångla till det med extra mycket byråkrati när vi redan har ett fungerande betalningssystem?


RSS feed for comments on this post.

Kottby anropar

RSSKottby anropar

Marianne Sundholm har förortsfunderingar och storstadsdrömmar

  • Om bloggaren

    Marianne Sundholm trodde hon ville bo bland spårvagnar och lattehak men så fick hon barn och vips bodde hon i en trea i... ja, är det här förorten? Eller inte? Det ska hon reda ut. Dessutom skriver hon om sitt jobb som lokalreporter och om sin kärlek till Helsingfors. Hon vill gärna ha respons och idéer från läsarna om var i stan de riktiga pärlorna finns och hur vi kan göra vår huvudstad lite roligare, lite renare, lite finare – och lite bättre, helt enkelt.
  • februari 2011
    M T O T F L S
    « jan   mar »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
  • Etiketter

  • Kategorier