Grattis

Publicerad: 28/11 11:21

Fick ett kort av vänner med humor:

”Grattis till det nya hemmet och till att det ligger i spårvagnshelsingfors! (Åtminstone må-fre 6-19.)”

Det kan ju hända att de retas men jag tänker tolka det som varm omtanke. Och kortet är fint (från Muumuru som jag måste få tipsa om för de har både fina Helsingforskort och dynor med spårvagnstryck!).

Jag gillar spårvagnar. Också ettans spårvagn. Det är fint att den finns. Men tyvärr är just ettan inte till särskilt stor nytta för mig. Rusningstid kan det ta 45 minuter att komma till centrum med den. Och det beror inte främst på att det är bilar i vägen utan på att linjen tar rena rama sightseeingturen, först runt Berghäll och sedan ännu via Kronohagen. Det kallar jag inte service.

Men visst, långsamma spårvagnsresor kan vara en riktig njutning. Som i dag, när det är söndag, och man kan glömma brådskan. Då kunde man satsa på att färdas med stil. Bara njuta av vyerna, människorna och spårvagnens sakta skrammel genom stan.

Fast. Det var ju det där lilla ”må-fre, 6-19”. Ettan går inte på söndagar. Snyft.

4 Comments

  1. Kommentar #1 - Hanna: 28/11 17:38

    Har du nyligen börjat blogga här, eller är det något jag missat? Kul i alla fall!


  2. Kommentar #2 - Kalle: 28/11 18:57

    Minst 95 procent varm omtanke, jag lovar!

    På tal om ettan så är det helt vansinnigt att spåret inte utnyttjas bättre. Vagnarna kan ju i princip köra förbi alla rusningar på Backasgatan medan bussarna fastnar i dem. Men då borde ettan förstås inte vända till Kronohagen, gå mycket oftare och förlängas t ex till Åggelby där det säkert finns passagerare, 65an är ju proppfull hela tiden (och en verklig pina att åka med).

    Så sakligt det blev. Men det här är ju en officiell HBL-blogg.


  3. Kommentar #3 - Marianne: 29/11 12:40

    Hanna: Just börjat! Lansering under veckan. :)

    Kalle: Sakligt och sant, så sant! Tror linjen kunde utnyttjas betydligt effektivare med några ändringar. Till exempel tycker jag rundan via Sturegatan och Braheplan är rätt onödig nu när nian finns. Att köra Backasvägen till Sörnäs skulle vara ett fort sätt att komma till centrum, bara ettan skulle rymmas med där bland alla andra spårvagnar som ska åka längs Tavastvägen?

    Men när jag kollat in olika utvecklingsförslag för spårnätet i Helsingforsregionen fram till typ 2020 och 2035 stå ettans linje orörd och oförändrad… tyvärr.

    Hur nördig diskussion blev inte det här, haha! Mer spårvagnsnörderi (bland annat med kartor över vilka gator som har mest spårvagnspassagerare) här: Helsingin raitioliikenteen kokonaiskehittämisselvitys (pdf).


  4. Kommentar #4 - Kalle: 29/11 19:08

    Ha! Tror du att jag inte redan har läst (okej skummat) igenom pdf:n? :-)

    Med tanke på vilka linjer jag kommer att använda i framtiden så är ju sexans och åttans framtid naturligtvis mest angelägen för mig. Och därför är jag glad över att staden nu jobbar på en plan för att göra just åttan snabbare.


RSS feed for comments on this post.

Kottby anropar

RSSKottby anropar

Marianne Sundholm har förortsfunderingar och storstadsdrömmar

  • Om bloggaren

    Marianne Sundholm trodde hon ville bo bland spårvagnar och lattehak men så fick hon barn och vips bodde hon i en trea i... ja, är det här förorten? Eller inte? Det ska hon reda ut. Dessutom skriver hon om sitt jobb som lokalreporter och om sin kärlek till Helsingfors. Hon vill gärna ha respons och idéer från läsarna om var i stan de riktiga pärlorna finns och hur vi kan göra vår huvudstad lite roligare, lite renare, lite finare – och lite bättre, helt enkelt.
  • november 2010
    M T O T F L S
        Dec »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Etiketter

  • Kategorier